perjantai 27. syyskuuta 2013

Uumajassa tyky-päivillä

Viime perjantaina meillä oli töistä tyky-päivä ja kohteena oli Uumajan yliopistosairaalan lastenosastot. Perjantai aamuna nähtiin Vaasan satamassa klo 8.30 ja Wasaline-laiva lähti klo 9. Kaikki pirteenä matkassa heti aamusta. Laiva näytti melkeen ku rahtilaivalta, mutta perille päästiin Uumajan aikaa klo 12. Kaksi tilataksia odotteli meitä satamassa, kun klo 13 piti olla jo sairaalalla. Osa porukasta meni katsomaan "isojen lasten" osastoa ja toinen puoli keskolaa, itse kuuluin tähän keskolan porukkaan. Lastenosastot oli valmistuneet vuonna 2010, joten tilat oli modernit ja todella hienot. Niin erilaista kuin meillä ja sieltä voisikin ottaa kehitysideoita, jos Vaasan keskussairaala aikoo panostaa jossain vaiheessa lastenosastoihin (tai yleensäkin rakentaa jotain uutta). Henkilökuntaa oli todella paljon verrattuna meidän henkilökuntaan, mutta toisaalta yliopistosairaalassa onkin vähän eri meininki. Olis aika jännää lähteä töihin Uumajaan, kyseiseen sairaalaan. Ensimmäisen vuoden saisi niin sanotusti kulkea muiden mukana, eikä omalla vastuulla olisi vakavimmin sairaita lapsia. Se olis aika hyvä mahdollisuus oppia paljon uutta ja kehittyä hoitajana. Kieli tietysti vähän jännittää. Suomessa kohtuu hyvin oppinu ymmärtämään ja puhumaan ruotsia, mutta tuo Ruotsin ruotsi on kyllä omaa luokkaansa. Ihmiset siellä puhuu niin nopeestikin ruotsia, ettei ehdi mukaan - kuuluu vaan päästä kova raksutus, kun keskustelun jälkeen vasta ymmärtää, mitä toinen sanoi, jos sillonkaan :D Ruotsalaiset on kyllä tosi mukavia ja yhteishenki on tosi hyvä. Ainakin sain sen vaikutelman, että ne on tosi positiivisia ihmisiä.

Meillä keskolassa käyneillä päivä venähti aika pitkäksi ja oltiin hotellilla vasta vähän klo 16 jälkeen. Jalkoja särki jo valmiiksi ja ehdittiin hetki lepäillä ennen kun mentiin syömään. Majailtiin Hotel Aveny -nimisessä hotellissa lähellä keskustaa. Hotel Aveny oli ihan mukava hotelli, eikä niin pahan hintanenkaan. Oltiin varattu pöytä Invito-nimisestä italialaisesta ravintolasta klo 19. Pääruoaksi otin lammasta ja jälkkärinä åkerbär. Maha tuli täyteen ja siitä jatkettiin vielä baariin käymään. Me neljä nuorinta vietettiin koko ilta Allstar nimisessä baarissa, mikä oli tarkoitettu vähän "nuoremmille". Oli ihan hieno paikka. Sieltä nukkumaan hotellille jo klo 02 aikoihin, että jaksaa aamulla ajoissa aamupalalle.

Aamupala oli onneksi klo 11.30 asti ja päästiin sinne muistaakseni vähän klo 10 jälkeen. Oli ihana nukkua pitkään, kun  edellinen päivä oli melko pitkä ja toinen pitkä päivä tiedossa. Onneksi suunnitelmissa oli kaikkea mukavaa. Mentiin kiertelemään kauppoja ja löysin huivin ja kengät. Ihme etten enempää ostellut. Jonnan kanssa käytiin kahvilla ja jatkettiin kiertelemistä. Aikaa olisi saanut olla rutkasti enemmän, sillä osa liikkeistä meni kiinni jo kolmelta ja loput neljältä. Kiertelemisen jälkeen alkoi olla jo nälkä ja tavattiin muiden kanssa neljän jälkeen. Löydettiin ruokapaikaksi paikka, joka miellytti jokaista. En muista paikan nimeä, mutta siellä oli hyvä ja kohtuuhintainen buffetti, missä oli kaikennäköistä ruokaa. Saatiin mahat täyteen ja kuluteltiin aikaa vielä kierrellen ja hotellilla istuskellen. Onneksi hotellilla oli wifi-yhteys, niin pääsi välillä nettiinkin käymään :P

Klo 20 tilataksi tuli hakemaan meitä ja klo 21 lähti taas laiva kohti Vaasaa. Kaikki alkoi olla jo niin väsynyttä, että juttu oli myös sen mukaista! :D Hetkeen en oo taas nauranu niin paljon, ku tällä reissulla. Oli super kivaa ja kiitos kaikille osallistujille! Toivottavasti joskus uudestaan, mulla jäi ainakin tsekkaamatta lagerhouse, mikä oli kuulemma aika hyvä kauppa! Eli pakko mennä vielä uudestaan ;)

Tässä vielä vähän kuvamateriaalia reissulta. Kuvia löytyy myös Instagramista Rimbetius nimellä.

Menomatkalla piti ostaa jotain syötävää, oli super hyviä salmiakkilakritsi karkkeja <3

Lammasta, oli yllättävän hyvää. Seassa super maukkaita mini porkkanoita! :)

Jonnan kans ootellaan ruokaa

Hauskaa oli!
Åkerbär jälkkäri, noms

Baariporukkaa, eikä läikät oo edes meidän jäljiltä! :D

Kaffilla.

Eteisessä lavuaari, siis vessan ulkopuolella!